tisdag 17 juli 2007

Gjutjärn

Nu har helgen gått och det är redan tisdag! Har haft fullt upp i helgen, har bl.a varit en hel del ute på sjön med båten (då vädret tillät) och umgåtts med gamla vänner som jaginte träffat på månader. Hoppas ni också haft en trevlig helg!

Jag är verkligen förtjust i gjutjärn, så jag tänkte ha det temat idag. Först ut är en lampa i gjutjärn som vi hittade i en skrothög ute på gården, den var då rostig och delarna var utspridda och låg lite här och där. Men efter lite behandling är den riktigt snygg och en ny kostar en smärre förmögenhet så då slapp vi den kostnaden.




Det här är en fot till ett parasoll, såg den på ett fik och frågade vart de köpt den, det visade sig att det var på ett ställe som liknade ÖB som sålde den för en billig peng.=)

Det här fick sambon i present av mig för några år sedan, det är ett skrapjärn och ett likadant (förutom trycket) finns på Gysinge byggnadsvård, men det här var någon hundralapp billigare (herregud vad snål jag låter*fniss*).

10 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Jag gillar också gjutjärn i alla dess former. Snygg parasolfot och du är ekonomisk, inte snål. kram

LantlivsAnette sa...

Åhh så fina saker du visar..jag älskar gjutjärn..det är så snyggt..lampan den är ju kanon fin..Kram Anette

Maria sa...

Hej! Fina gjutjärnssaker...
Kanske kommer något i din brevlåda imorgon...Har inte hunnit göra saften ännu men snart så...

Signes Vind sa...

Är också svag för gjutjärn. Gediget, arbetat, vackert. Kul att se dina bilder!

Anonym sa...

Lily:Tack, det låter onekligen bättre att jag är ekonomisk;)
Lantlivsanette:Tack! Gillar också det materialet!
Maria:Oh, vad spännande!=)
Signe:Tack, visst är det vackert med gjutjärn!

Beas sa...

Gjutjärn är det nya guldet tycker jag. :-) Jättefina saker!

Poppins sa...

Gjutjärn är jättefint och det var härliga saker du visar. Men det är DYRT så det är ju inte dumt om man lyckad göra ett fynd.
kram

Anonym sa...

Beas..:Ja det har du nog rätt i;)
Poppins:Jag gillar att fynda, så det är perfekt!=)

Anonym sa...

Jättefina gjutjärnsbilder! :)

Smultronstället sa...

Tack!=)