onsdag 27 juni 2007

En eh.. chokladboll och kaffe tack!

I går efter att jag och mina kompisar beställt fika väser en av dom till mig. -Vilken tur att jag kom på mig, höll på att säga negerboll istället för chokladboll, säger hon. Då börjar jag fundera på just det, för oss är det självklart att dessa små bakelser kallas negerboll och vi kopplar det absolut inte till en hudfärg. Det är helt enkelt som så att sedan vi var yttepytteliten har det hetat så för oss (enligt receptet i kokboken heter det också så). Jag har släktingar som är födda utomlands och adopterade och min familj har även varit "kontaktperson" för personer som kommer till Sverige från andra länder så jag är mycket öppen för andras kulturer. En av mina adopterade släktingar och jag hade ett samtal om just dessa bakverk som är så tabu, han är också uppfödd med att det inte alls är någonting konstigt med att säga negerboll. Det beror ju helt på vilka referensramar man har. När jag var yngre och innan debatten var i gång beställde jag en negerboll och en cola. Expediten lutade sig fram och väste till mig. -Fy på dig! Jag blev helt perplex, vad hade jag gjort som var så hemskt? Sedan berättar hon för mig att man minsann inte kallar bakverken för det. Om jag hade haft lite mod då hade jag sagt vad jag tyckte. Lite lustigt är att min släkting har själv varit dit och beställt just negerbollar, men då minsann säger hon ingenting! DET tycker jag är rasistiskt! Då gör hon verkligen skillnad på människor för att han är mörk och jag ljus! Han berättade att han alltid säger det när han beställer och INGEN har rättat honom... Det är någonting att tänka på. Jag hann att ta några kort på trädgård och fik som kommer här. Ha en underbar dag!
















4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilket härligt ställe du varit på!..fina bilder oxå!..hihi..jag blir så full i skratt när jag läser det här om negerbollar. Förra sommaren hade vi ett par kompisar med deras son (10 år)på besök i stugan och vi var på restaurang och sen skulle vi ha kaffe och nåt gott till. Jag min klant sa ju till expediten att Jag ska ha en negerboll och kompisens son tyckte ju det var skitkul för d han fick ju såklart inte säga negerboll för sina föräldrar. Det blev en himla diskussion där vi disken..hihi. Expediten sa att..jamen här får man säga vad man vill!..Eh, va bra..hehe. Sen fick alla höra om det här med negerbollen, av kompisens son! :)

Anonym sa...

Hi hi* Ja du ser, visst är det lustigt! Den expediten hanterade det ju bra jämfört med min skräckupplevelse...=)

Lily of the valley sa...

Konstigt ingen reagerar på finska pinnar eller japanare? Härliga bilder verkar vara ett mysigt ställe, ett smultronställe ;)
Kram Lily

Anonym sa...

Ja nästan så att man får bita av sig tungan för att man inte ska säga fel. Visst är det ett smultronställe;) Är sugen på borden som är så snygga!