måndag 17 november 2008




Jag har varit mycket förtjust i den vita inredningsstilen men nu börjar tidningar svämmas över av allt det vita och jag känner att jag behöver ha lite motvikt till det. Jag har också alltid tyckt om mörkt varierat med ljust så efter att vacklat omkring så tror jag inredningsstilen som kallas för "New England style" passar mig väldigt bra. Så här skriver Inredningsmagasinet om den stilen.


"När vi tänker på new England stil så förknippar vi den nog mest med fyrar, signalflaggor, mässing, gamla skeppstillbehör och ”stars and stripes” alltså stjärnor och ränder som kommer från den amerikanska flaggan. Det får vi säga är den Svenska definitionen av New England stil.
Stilen präglas också av ljusa färger på väggar och textilier och gärna mörkare träslag på möblerna som för tankarna till tjärade skepp. Vi har med all säkerhet tagit den till oss då den är lätt att kombinera med vår egen skärgårdsstil. Amerikanerna skulle nog dela upp New England stilen i fler delar och kalla vår definition för ”Nautical Theme” alltså nautiskt tema. Besöker du New England kan du finna koloniala herrgårdar på Rhode Islands landsbygd och en liten strandstuga vid Martha's Vineyard. Det som förenar stilarna från new England är respekt för det gamla tillsammans med renhet och enkelhet. Då en stor del av amerikansk historia fötts ur new England har arkitekturen och stilen därifrån kommit att definiera den Amerikanska idéen av ett hem. Har du besökt Seglarhotellet på Sandhamn och kikat in i seglarbistron så får du en känsla av avskalad New England stil.Området som stilen hämtat sitt namn från består av 6 stycken delstater i Amerika Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island,Vermont"


Visst låter det mysigt!?


Jag är nog dock ingen som kör en stil helt rakt av utan tycker om att blanda lite.


3 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Nej, det är inte lätt att bara hålla sig till en stil, tror de flesta av oss blandar lite. Min definition finner du i vänsterkanten på min blogg ;-) Gillar också New England.

kram

Himlarum sa...

Hej!
Tack för texten om New England-stilen! Jag älskar förvisso den vita stilen väldigt mycket men är också svag för New England, mahogny, ruffiga livbojar, väderbitna däckstolar, gamla nautiska instrument osv...

Ann-Helen

Anonym sa...

Hej! Gillar dina inlägg....inte så lite heller. Saknar ett inlägg om renoveringen i köket eller är det inte klart måhända?? Mr F